Program bezpłatnych szkoleń dla nauczycieli
wszystkich etapów edukacyjnych prowadzonych przez
Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
Aktualne informacje znajdują na stronie Centrum Nowoczesnej Edukacji w zakładce Poniedziałki na Politechnice.
Szkolenia odbywają się w każdy ostatni poniedziałek miesiąca (od września do maja) w godz. 18.00-19.30.
Szkolenia są bezpłatne, otwarte. Po szkoleniach warsztatowych można otrzymać zaświaczenie.
EDYCJA 3 (2022/23)
28 listopada 2022 r., godz. 18.00
Microsoft Teams: jak organizować pracę zespołową? Jak wykorzystać paltformę jako kanał komunikacji i współpracy?
31 października 2022 r., godz. 18.00
Warsztat nauczyciela: aplikacje i strony, które podnoszą zaangażowanie w proces uczenia się.
EDYCJA 2 (2021/22)
30 maja 2022 r., godz. 18.00
Jak wesprzeć studentów przed i podczas egzaminów?
Zbyt wysoki poziom stresu uniemożliwia prawidłową prace hipokampa, co oznacza trudności w przywoływaniu śladów pamięciowych. Czy jako nauczyciele możemy pomóc naszym studentom? O, tak!
Zapraszamy na wyjątkowy warsztat, podczas którego w zespołach poszukamy sposobów na wsparcie studentów przygotowujących się do egzaminów. Poszukamy również sposobów obniżenia poziomu stresu podczas egzaminu. Praca metoda burzy mózgów i dzielenie się wypracowanymi metodami na forum.
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. uczelni, Centrum Nowoczesnej Edukacji.
8 czerwca 2022 r., godz. 18.00
Wszystko o Mentimeter (praca w narzędziu).
Wystarczy Ci jedno narzędzie, by przeprowadzić angażujący wykład! Wszystko o Mentimeter (praca warsztatowa w narzędziu).
(powtórka)
Będziemy testować działanie aplikacji jako studenci (user experience) i projektować slajdy, aktywności, interakcje i sposób komunikacji jako nauczyciele (immersive lecture designers). Praca na narzędziu, należy przedtem założyć darmowe konto w aplikacji Mentimeter (www.mentimeter.com).
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. uczelni, Centrum Nowoczesnej Edukacji.
25 kwietnia 2022 r., godz. 18.00
Wszystko o Mentimeter (praca w narzędziu).
Wystarczy Ci jedno narzędzie, by przeprowadzić angażujący wykład! Wszystko o Mentimeter (praca warsztatowa w narzędziu).
(powtórka)
Będziemy testować działanie aplikacji jako studenci (user experience) i projektować slajdy, aktywności, interakcje i sposób komunikacji jako nauczyciele (immersive lecture designers). Praca na narzędziu, należy przedtem założyć darmowe konto w aplikacji Mentimeter (www.mentimeter.com).
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. uczelni, Centrum Nowoczesnej Edukacji.
28 marca 2022 r., godz. 18.00
Japońskie praktyki dla naszej dydaktyki.
W trakcie spotkania poznamy 10 japońskich zasad kaizen i przełożymy je na nasze codzienne działania w pracy ze studentami. Poszukamy otaczających nas źródeł rozwoju, także tych, które wydają nam się przykrym obowiązkiem, a mogą być szczęśliwym zrządzeniem losu! Podyskutujemy o tym jak otwierać naszych studentów, by byli źródłem naszego nieustającego rozwoju. Zaczerpniemy z biznesu praktyki, które pomogą nam ustalać które działania wdrażać szybko, a które zostawić na później lub wieczne nigdy. I oczywiście zastanowimy się nad tym, ile czasu na ten rozwój powinniśmy poświęcać, by ciągłe doskonalenie nas nie przytłaczało a było źródłem nieustającej satysfakcji.
Prowadząca: dr Joanna Czerska, Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, prezeska fundacji Lean Education
22 marca 2022 r., godz. 17.00
Jak się uczyć efektywnie?
Webinar dla uczniów, studentów, nauczycieli i rodziców.
Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się, warunki, w jakich zachodzi tworzenie trwałych śladów pamięciowych. Nieskuteczne metody uczenia się. Dwa tryby uczenia się. Efektywne rozłożenie procesu nauki w czasie. Odpoczynek, nuda, sen, drzemka, aktywność fizyczna jako kluczowe elementy procesu tworzenia pamięci. Techniki wspomagające koncentrację, utrwalanie wiedzy. Proces czy efekt? Mózgowy układ nagrody. Prokrastynacja – neurobiologiczne podłoże, sposoby zmiany nawyku. Planowanie pracy, listy zadań dzienne i tygodniowe.
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
28 lutego 2022 r., godz. 18.00
"Uczyć (się) inaczej: szkoła w chmurze. Uczenie się bez stopni, w relacjach, we własnym tempie i z radością!".
Czy w pozostając w formalnym systemie edukacji, bezpłatnie, można uczyć (się) bez stopni, we wspierającej się społeczności, we własnym tempie i z wielka radością? Nie zrywając się o świcie, mając czas na regularne posiłki? Ucząc się z wyboru offline i online na intuicyjnej platformie? Przygotowując się do jedynego egzaminu w roku na stopień w oparciu o świetnie przygotowane materiały i quizy? Nie ryzykując utraty zdrowia, poczucia własnej wartości, w atmosferze szacunku do siebie i innych?
W Polsce powstaje wiele wspaniałych inicjatyw będących alternatywą dla opresyjnej szkoły pruskiej. Opartej na strachu, stopniach, które nie mierzą postępu, nie komunikują i nie motywują uczniów do uczenia się. Które przeszkadzają w uczeniu się.
Współczesna wiedza o tym, w jakich warunkach zachodzi uczenie się stoi w sprzeczności z tym, jak funkcjonuje polska szkoła.
Jedną z takich alternatyw jest Szkoła w Chmurze.
Zapraszamy na wyjątkowy Poniedziałek, podczas którego porozmawiamy z założycielem Szkoły w Chmurze Mariuszem Truszkowskim i Karoliną Cieślik - koordynatorką projektów w Szkole w Chmurze.
31 stycznia 2021 r., godz. 18.00
"Oceny: do czego tak naprawdę motywują uczniów? Co mówią wyniki badań?".
Rozprawmy się z mitem ocen jako skutecznym narzędziem w procesie uczenia się.
System ocen szkolnych jest sposobem kontrolowania zachowania uczniów, nie mierzy wiedzy i umiejętności, nie pełni roli komunikatora i nie motywuje do uczenia się.
Motywuje za to do obierania strategii uniknięcia kary, co często oznacza poszukiwanie drogi do oszukania systemu lub uczenia się wyłącznie dla pozyskania oceny (3Z).
Stres związany z koniecznością funkcjonowania w ciągłym poczuciu zagrożenia skutkuje problemami z zapamiętywaniem, awersją do szkoły, nauczycieli i uczenia się oraz problemami ze zdrowiem.
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
24 stycznia 2022 r., godz. 18.00
Jak się uczyć efektywnie?
Webinar dla uczniów, studentów, nauczycieli i rodziców.
Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się, warunki, w jakich zachodzi tworzenie trwałych śladów pamięciowych. Nieskuteczne metody uczenia się. Dwa tryby uczenia się. Efektywne rozłożenie procesu nauki w czasie. Odpoczynek, nuda, sen, drzemka, aktywność fizyczna jako kluczowe elementy procesu tworzenia pamięci. Techniki wspomagające koncentrację, utrwalanie wiedzy. Proces czy efekt? Mózgowy układ nagrody. Prokrastynacja – neurobiologiczne podłoże, sposoby zmiany nawyku. Planowanie pracy, listy zadań dzienne i tygodniowe.
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
20 grudnia 2021 r., godz. 18.00
W tym szaleństwie jest metoda! - niestandardowe sposoby pracy z uczniami i studentami.
Zróbmy sobie prezent pod choinkę - podzielmy się pomysłami na inspirujace zajęcia z uczniami. Wymieńmy się przepisami, utwórzmy wspólną bazę pomysłów na aktywna pracę naszych studentów i uczniów!
13 grudnia 2021 r., godz. 18.00
Jak się uczyć efektywnie?
Webinar dla uczniów i studentów.
Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się, warunki, w jakich zachodzi tworzenie trwałych śladów pamięciowych. Nieskuteczne metody uczenia się. Dwa tryby uczenia się. Efektywne rozłożenie procesu nauki w czasie. Odpoczynek, nuda, sen, drzemka, aktywność fizyczna jako kluczowe elementy procesu tworzenia pamięci. Techniki wspomagające koncentrację, utrwalanie wiedzy. Proces czy efekt? Mózgowy układ nagrody. Prokrastynacja – neurobiologiczne podłoże, sposoby zmiany nawyku. Planowanie pracy, listy zadań dzienne i tygodniowe.
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
22 listopada 2021 r., godz. 18.00
Jak się uczyć efektywnie?
Webinar dla uczniów i studentów.
Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się, warunki, w jakich zachodzi tworzenie trwałych śladów pamięciowych. Nieskuteczne metody uczenia się. Dwa tryby uczenia się. Efektywne rozłożenie procesu nauki w czasie. Odpoczynek, nuda, sen, drzemka, aktywność fizyczna jako kluczowe elementy procesu tworzenia pamięci. Techniki wspomagające koncentrację, utrwalanie wiedzy. Proces czy efekt? Mózgowy układ nagrody. Prokrastynacja – neurobiologiczne podłoże, sposoby zmiany nawyku. Planowanie pracy, listy zadań dzienne i tygodniowe.
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
29 listopada 2021 r., godz. 18.00
Nauczać czy projektować przestrzeń uczenia się? Zmiana roli wykładowcy w zmieniającym się świecie.
Kilka lat temu na uczelnie dotarli studenci pokolenia, dla którego technologia to główne narzędzie do poszerzania wiedzy. To wymusza zmianę roli nauczyciela. Jakich zmian w sposobie projektowania i prowadzenia przedmiotów potrzebujemy i jak je wprowadzić nie tracąc tego, co najważniejsze, utrzymania relacji uczeń-mistrz? Jak prostymi sposobami sprawić, by wykład stał się interaktywną przestrzenią do uczenia się naszych studentów?
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
25 października 2021 r., godz. 18.00
Jak uczy się mózg? Kompendium wiedzy na temat warunków tworzenia pamięci. Wykład nieakademicki oparty o wiedzę z zakresu neurobiologii.
Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się, warunki, w jakich zachodzi tworzenie trwałych śladów pamięciowych. Nieskuteczne metody uczenia się. Dwa tryby uczenia się. Efektywne rozłożenie procesu nauki w czasie. Odpoczynek, nuda, sen, drzemka, aktywność fizyczna jako kluczowe elementy procesu tworzenia pamięci. Techniki wspomagające koncentrację, utrwalanie wiedzy. Proces czy efekt? Mózgowy układ nagrody. Prokrastynacja – neurobiologiczne podłoże, sposoby zmiany nawyku. Planowanie pracy, listy zadań dzienne i tygodniowe.
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
27 września 2021 r., godz. 18.00
Porozmawiajmy o książkach...
Moderatorka spotkania: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
PROGRAM EDYCJI 1 (2020/21)
15 lutego 2021 r.
Jak utrzymać zaangażowanie uczniów podczas zajęć online?
Metody i narzędzia wspomagające proces koncentracji uwagi i motywacji uczniów podczas zajęć online, efekt „Zoom fatigue”.
Relacje i zaufanie a proces uczenia się. Rola relacji w kontakcie zdalnym i sposoby budowania atmosfery zaufania.
UX-owe spojrzenie na projektowanie środowiska uczenia się dla uczniów. Jak motywować bez używania ocen, co motywuje naszych uczniów?
„Small teaching” czyli pierwsze i ostatnie 5 minut zajęć: sposoby na koncentrację uwagi uczniów.
Projektowanie interakcji podczas zajęć zdalnych (narzędzia).
Wzajemne uczenie metodą Jigsaw (peer-learning).
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
22 lutego 2021 r.
Angażujące formy zadań: 25+ narzędzi wzbudzających motywację uczniów do pracy
W tym szaleństwie jest metoda! Rola emocji w procesie zapamiętywania, czyli niestandardowe sposoby przetwarzania wiedzy. Celem szkolenia jest zainspirowanie uczestników do poszukiwań niestandardowych sposobów sprawdzania efektów kształcenia w formie atrakcyjnej dla uczniów. Prezentowane narzędzia wspierają dodatkowo rozwój kompetencji miękkich, zwłaszcza komunikację, współpracę, kreatywność i krytyczne myślenie.
W programie m.in.: metoda 3 pytań, metoda "reflective learning diary", metoda "jigsaw", chmura myśli (wordcloud), mapa myśli, recenzja, hyde park, TopTen, infografika, dyskusja online (tricider), (e)fiszki (quizlet), komiks (pixton), wywiad w wyobraźni, mowa windowa (elevator pitch), debata oxfordzka, film, podcast, blog, uczniowska mini konferencja, mini wykłady uczniów, gry planszowe (tworzenie metodą design thinking), pokój zagadek (escape room), gra terenowa (QR kody).
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
1 marca 2021 r.
Gamifikacja w edukacji
Przedmiot jako gra. Wysoka motywacja, autonomia, odpowiedzialność, współpraca, umiejętność zarządzania własnym czasem, dobre nawyki i strategiczne podejście do procesu własnej nauki. Gamifikacja jako narzędzie do rozwiązywania problemów z motywacją.
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
19 marca 2021 r.
Śpij, biegaj i oglądaj seriale, czyli jak się uczyć, żeby się nauczyć?
Techniki i narzędzia wspomagające proces efektywnej nauki (w oparciu o wiedzę neurobiologiczną)
Webinar dla uczniów i studentów.
Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się, warunki, w jakich zachodzi tworzenie trwałych śladów pamięciowych. Nieskuteczne metody uczenia się. Efektywne rozłożenie procesu nauki w czasie. Odpoczynek, nuda, sen, drzemka, aktywność fizyczna jako kluczowe elementy procesu tworzenia pamięci. Techniki wspomagające koncentrację, utrwalanie wiedzy. Proces czy efekt? Mózgowy układ nagrody. Prokrastynacja – neurobiologiczne podłoże, sposoby zmiany nawyku. Różne tryby uczenia się.
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
19 marca 2021 r.
Jak utrzymać zaangażowanie uczniów podczas zajęć (online)?
O tym, co ważne w edukacji, czyli relacje, współpraca i motywacja uczniów do nauki (sprawdzone sposoby)
Metody i narzędzia wspomagające proces koncentracji uwagi i motywacji uczniów podczas zajęć online, efekt „Zoom fatigue”. Relacje i zaufanie a proces uczenia się. Rola relacji w kontakcie zdalnym i sposoby budowania atmosfery zaufania. UX-owe spojrzenie na projektowanie środowiska uczenia się dla uczniów. Jak motywować bez używania ocen, co motywuje naszych uczniów? „Small teaching” czyli pierwsze i ostatnie 5 minut zajęć: sposoby na koncentrację uwagi uczniów. Projektowanie interakcji podczas zajęć zdalnych (narzędzia). Wzajemne uczenie metodą Jigsaw (peer-learning)
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej.
19 marca 2021 r.
Wirtualny pokój inspiracji metodycznej.
Spotkanie nauczycieli przy wirtualnej kawie, swobodna dyskusja.
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
29 marca 2021 r.
Jak się uczyć? Techniki i metody uczenia się w oparciu o wiedzę neurobiologiczną.
Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się, warunki, w jakich zachodzi tworzenie trwałych śladów pamięciowych. Nieskuteczne metody uczenia się. Efektywne rozłożenie procesu nauki w czasie. Odpoczynek, nuda, sen, drzemka, aktywność fizyczna jako kluczowe elementy procesu tworzenia pamięci. Techniki wspomagające koncentrację, utrwalanie wiedzy. Proces czy efekt? Mózgowy układ nagrody. Prokrastynacja – neurobiologiczne podłoże, sposoby zmiany nawyku. Różne tryby uczenia się.
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
12 kwietnia 2021 r.
Śpij, biegaj i oglądaj seriale, czyli jak się uczyć, żeby się nauczyć?
Techniki i narzędzia wspomagające proces efektywnej nauki (w oparciu o wiedzę neurobiologiczną)
Webinar dla uczniów i studentów.
Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się, warunki, w jakich zachodzi tworzenie trwałych śladów pamięciowych. Nieskuteczne metody uczenia się. Efektywne rozłożenie procesu nauki w czasie. Odpoczynek, nuda, sen, drzemka, aktywność fizyczna jako kluczowe elementy procesu tworzenia pamięci. Techniki wspomagające koncentrację, utrwalanie wiedzy. Proces czy efekt? Mózgowy układ nagrody. Prokrastynacja – neurobiologiczne podłoże, sposoby zmiany nawyku. Różne tryby uczenia się.
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
19 kwietnia 2021 r.
Błędy wykładowców oczami studentów.
Porażka jako sposób osiągania mistrzostwa – opowieści o wpadkach dydaktycznych i lekcjach z tego płynących.
26 kwietnia 2021 r.
Jak się uczyć?
Kompendium wiedzy o procesie uczenia się.
Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się, warunki, w jakich zachodzi tworzenie trwałych śladów pamięciowych. Nieskuteczne metody uczenia się. Efektywne rozłożenie procesu nauki w czasie. Odpoczynek, nuda, sen, drzemka, aktywność fizyczna jako kluczowe elementy procesu tworzenia pamięci. Techniki wspomagające koncentrację, utrwalanie wiedzy. Proces czy efekt? Mózgowy układ nagrody. Prokrastynacja – neurobiologiczne podłoże, sposoby zmiany nawyku. Różne tryby uczenia się.
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
24 maja 2021 r.
Nauczyciel na tropie niewiedzy ucznia.
Podstawy neurobiologiczne wpływu strachu na przywoływanie śladów pamięciowych.
Co łączy nauczyciela i myśliwego? Jaki cel sobie stawiamy, odpytując uczniów? Czy jest nim chęć „ustrzelenia” tego, czego uczeń nie umie? Skłonność do wyłapywania błędów u innych ma podłoże ewolucyjne, czy jednak możemy temu przeciwdziałać? Jak funkcjonuje mózg ucznia w stresie? Czy na pewno, wzywając uczniów do odpowiedzi, osiągamy założone cele?Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
21 czerwca 2021 r.
Stożek Dale’a, style uczenia się i inne legendy edukacyjne.
Rozprawiamy się z mitami.
Podczas szkolenia omówione zostaną popularne mity dotyczące nauczania, funkcjonujące w środowisku nauczycieli, a nie poparte wynikami badań naukowych. Odpowiemy sobie na pytanie, jak naprawdę wygląda stożek Dale’a i jaka jest jego geneza, czy warto diagnozować uczniów pod kątem preferowanych stylów uczenia się i projektować dedykowane przekazy dla różnych preferencji uczniów. Dlaczego tak łatwo dajemy się uwieść pseudonaukowym informacjom?
Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
Prowadząca i projektantka szkoleń:
Dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG
Dyrektor Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
Kontakt w sprawie oferty szkoleń:
kontakt@joannamytnik.com lub cne@pg.edu.pl, tel. +48 502 494 189